eten & drinken gezondheid

Metabolisme: wat is metabolisme?

metabolisme

Pro metabolic eating, ook wel pro metabolisch eten is in Nederland nog vrij onbekend. Ik stuitte op deze levensstijl via Instagram, via @margaret.matheny, @fallondanae, @jessicaashwellness en @korimeloy om precies te zijn en was meteen nieuwsgierig.

Wat is metabolisme?

Wat is een metabolisme dieet of pro-metabool dieet? Simpel gezegd, het is een manier van eten die de metabolische gezondheid ondersteunt. Het metabolisme is een weerspiegeling van onze algehele gezondheid.

Tekenen van een gezond metabolisme zijn:

  • Gelijkmatige energie gedurende de dag (geen pieken en dalen, goodbye afternoon dip!)
  • Warme handen en voeten
  • Sterk libido
  • Makkelijk inslapen en doorslapen
  • Goede spijsvertering (stoelgang: een tot driemaal daags)
  • Sterk haar en nagels
  • Regelmatige menstruatie
  • Vrij van PMS klachten
  • Gezond gewicht hebben en behouden
  • Sterk immuunsysteem
  • Blij en positief
  • Wakker worden met een eetlust
  • Lichaamstemperatuur tussen 36,6-37,0 C
  • Hartritme tussen 75-90 slagen per minuut

Metabolisme betekenis

De kans is groot dat je bij het woord metabolisme direct aan je stofwisseling denkt, de snelheid waarmee we vet verbranden. In werkelijkheid is het verantwoordelijk voor elk afzonderlijk metabolisch proces dat in ons lichaam plaatsvindt.

Ons metabolisme is verantwoordelijk voor zaken als ons immuunsysteem, geslachtshormonen en nog veel meer. Ons metabolisme zorgt ervoor hoe ons lichaam dingen als glucose, vitamines, mineralen, eiwitten en vetten opneemt en omzet in energie of warmte.

Als onze stofwisseling niet optimaal functioneert, kunnen we dat herkennen door bepaalde symptomen. Ons metabolisme heeft bijvoorbeeld een directe invloed op onze hormonen. Onze cellen gebruiken hormonen als chemische boodschappers. Wanneer onze cellen gestrest zijn, niet goed functioneren, of niet de hulpmiddelen hebben gekregen die ze nodig hebben om goed te functioneren (voeding), kunnen we dat merken aan onze hormoonhuishouding.

Wat is het metabolisme dieet?

Het metabolisme dieet is eigenlijk geen dieet maar een levensstijl, het doel van pro metabolisch eten is namelijk niet afvallen wat bij de meeste diëten wel het hoofddoel is maar de algehele gezondheid verbeteren.

Een pro-metabool manier van eten is een manier van eten die het metabolisme ondersteunt. Het voedt ons lichaam met voedsel dat ons lichaam ondersteunt. In het Engels wordt hiervoor het woord ‘nourishment’ voor gebruikt wat de filosofie achter deze manier van eten perfect omschrijft.

Hoe ondersteunt pro-metabool eten ons lichaam?

Het consumeren van een dieet dat rijk is aan biologisch beschikbare voedingsmiddelen is een manier om ons metabolisme te ondersteunen. Biologisch beschikbare voedingsmiddelen zijn licht verteerbaar, worden gemakkelijk opgenomen door ons lichaam en vervolgens omgezet in energie.

Onze moderne wereld zit in alle opzichten vol met stress. We worden voortdurend blootgesteld aan stress. Niet alleen stress door onze hectische levensstijl, maar ook door bijvoorbeeld pesticiden, uitlaatgassen, andere typen luchtvervuiling en elektromagnetische velden. Ons lichaam verkeert in een constante staat van stress en het eten van een metabolisch ondersteunend dieet is een manier om stresshormonen te verminderen.

Een teveel aan stresshormonen beïnvloed de werking van de schildklier. Onze schildklierfunctie heeft een grote invloed op onze metabolische functie. Wanneer we gestrest zijn, is de schildklier niet in staat om optimaal te functioneren wat vervolgens ons metabolisme aantast.

Het doel van ons lichaam is om je veilig te voelen. Wanneer het in staat van stress verkeert, zal het onze stofwisseling vertragen om te voorkomen dat we meer energie verbruiken dan nodig is.

Het volledig vermijden van stress in de twintigste eeuw is nagenoeg onmogelijk, het verminderen van stress is echter wel mogelijk door metabolisch ondersteunend voedsel te consumeren. Als we ons lichaam goed en voldoende voeden, kunnen we die stresshormoon verlagen.

Voordelen pro metabolisch eten

Wat mij persoonlijk aanspreekt aan pro metabolisch eten is dat het gaat om het voeden van je lichaam wat uiteindelijk zou moeten leiden tot het optimaal functioneren van je lichaam. Eten op zo’n manier dat het ons lichaam ondersteunt, wat resulteert in minder stress op het lichaam zelf en het minder gevoelig zijn voor externe stressoren.

Beginnen met metabolisme ondersteunen

Zoals met elke nieuwe levensstijl is het niet verstandig om van de ene op de andere dag alles om te gooien. Ten eerste omdat de kans dat je het langer dan een paar dagen volhoudt nihil is, ten tweede omdat je lichaam tijd nodig heeft om te wennen aan deze nieuwe manier van je lichaam voeden.

In de ‘Freely Rooted Podcast’ van Kori Meloy en Fallon Danae geven zij drie tips wanneer je wilt beginnen met pro-metabolic eating.

Vermijd meervoudig onverzadigde oliesoorten

Vermijd het overmatig gebruiken van zogenaamde PUFA’s (Polyunsaturated Fatty Acids), zoals plantaardige oliën en noten. Gebruik liever grasboter, ghee of kokosolie om in te bakken.

Zorg dat je genoeg calorieën binnen krijgt

Zorg ervoor dat je genoeg calorieën binnen krijgt. Er zijn online tal van tools waarmee je kunt berekenen hoeveel calorieën jij op basis van je lengte, gewicht en lichaamsbeweging binnen zou moeten krijgen.

Om je een idee te geven: een volwassen vrouw heeft minimaal 2000 kcal per dag nodig. Als we constant minder kcal binnen krijgen dan ons lichaam nodig heeft zal ons metabolisme vertragen om energie te besparen.

Zelf heb ik de app ‘Mijn Eetmeter’ gedownload van het Voedingscentrum om bij te houden hoeveel kcal ik binnen krijg. Wat bleek, op dagen dat ik het gevoel had heel veel te hebben gegeten kwam ik net aan de 2000 kcal..

De app houdt overigens niet alleen bij hoeveel kcal je binnen krijgt, maar ook hoeveel vet, verzadigd vet, koolhydraten, eiwit, vezels en zout. Het bijhouden is mega simpel, je voegt gewoon producten of recepten toe, de rest gaat vanzelf.

Ontbijt binnen 30 minuten na ontwaken

Eet binnen 30 minuten na het ontwaken koolhydraten, vetten en (dierlijke) proteïnen. Het metabolisme ‘dieet’ bevat veel dierlijke proteïnen, ik ben nog aan het onderzoeken of het ook mogelijk is om dit te vervangen door plantaardige proteïnen.

De combinatie koolhydraten en eiwitten zorgt ervoor dat je bloedsuikerspiegel in balans blijft. Koolhydraten verhoogt en proteïne verlagen je bloedsuikerspiegel.

Ook raden zij aan om vervolgens elke 3 tot 4 uur een maaltijd of snack te eten wat zowel rijk is aan koolhydraten als aan proteïnen.

Voor nu ga ik aan de slag met deze drie tips, ik houd jullie op de hoogte van mijn verdere pro metabolic journey.

Vergelijkbare artikelen